Vem blir du utan allt?

Det finns många saker som jag inte tycker om och saker som jag stör mig på. Som otrohet, miljöförstöring, sjukvården och så vidare. Men det är inte det som jag kom och tänka på idag. Saken som jag stör mig på idag, det är människor som tror att de är bättre än alla andra.

Det är en sak som jag vet att många stör sig på och det är ju självklart. Ett tappert försök med att förklara varför man stör sig på det är ju att komma men den gamla klyschan att "alla är lika mycket värda".  Men helt ärligt, hur många av oss tror faktiskt på det.  Jag känner många människor som tror att man blir en bättre person om man har mycket pengar, är snygg, har en flashig bil eller bor i en speciell stad. Som om det skulle ändra ens värde som människa.

Ni som läser min blogg konernuenligt vet att jag har precis flyttat tillbaka till Småland efter lite drygt ett halvår i vår huvudstad. Jag själv trodde inte att det skulle förändra mig att flytta från en liten byhåla upp till storstan. Men jag märkte hur annorlunda jag blev. Jag trodde genast att jag var lite bättre och lite finare än dem som bor här där jag kommer ifrån. Storstaden började sätta sina spår på mig och jag började mer och mer trashtalka mina gamla klasskompisar. Det ansåg jag att jag hade rätt till. För jag bodde ju i huvudstaden nu och de hade inte kommit någonstans utan bodde kvar nere i hålan. Jag var mer lyckad än dem. Jag var bättre än dem. Jag hade blivit någon som jag inte ville bli.

Det var en stor bidragande orsak till varför jag valde att flytta hem igen. Jag vill inte vara den dryga människan som trodde att jag var bättre för jag bodde i en större stad. Det är skrämmande hur mycket man kan förändras.
Vad som är ännu mer skrämmande är att i många fall märker man inte det själv. Ibland så märker man det, men man märker det alldeles för sent. Så pass sent att man redan glömt vem man var och vilka som betydde mycket för en. Och då är det inte mycket som kan rädda det.


Kommentarer
Postat av: Diana

asså menar du mig med detta imlägg? känns som om du syftar det på mig. isf kan du säga det till mig in real life, ist för att skriva det här. för jag tar ingen sådan skit. just so you know.

2010-03-23 @ 13:09:02
URL: http://fashioninfocus.blogg.se/

Kommentarer uppskattas men reklam och spam tas bort. Och inget jävla tjat om att vi ska lägga till varandra på Blogglovin, tycker du om min blogg, så lägg till mig. Fiska inte besökare. So lets behave darlings.

Tell me what's on your mind

Vad heter du?
Är du här ofta?

E-postadress: (Endast för mina ögon)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback