Är det håret som gör kvinnan?

Jag läste i en tidning i somras en lista på vad killar tycker om hos tjejer. Långt upp på den listan var långt och svallande hår. Tittar man på majoriteten av dagens samhälles tjejer så är det långt hår som gäller. Yttert få har kortklippt.  Jag tycker själv att långt hår är ursnyggt på tjejer. Dock så tycker jag också att t.ex Rihannas frisyr är dösnygg.

Nu när jag har klippt mig riktigt, riktigt kort så känner jag mig mindre femenin. Som om jag hade klippt av mig min kvinnlighet. Är jag hjärntvättad av samhället och media att kvinnlighet är långt hår eller är det bara så att kort och gott att kvinnlighet utstrålas av ett långt hår? Ett alternativ kan vara att vi "skiljer" på könen genom att vi tycker att män och killar ska ha kort hår, eller ja relativt kort. Och att kvinnor och flickor har långt hår.

Jag ha dubbelmoral om jag nu skulle börja predika om att kort hår är minst lika kvinnligt som långt hår. För det tycker jag inte. Men varför gör vi det egentligen. Det finns män som ibland har längre hår än sina kvinnor och dem kallar vi inte för femenina. Men en kvinna blir genast mer maskulin ifall hon skulle klippa kort hår och ha kortare än sin man.


Men hur är det med er? Tycker ni långt hår mer kvinnligt än kort?



Kommentarer
Postat av: malin

jag har askort. snaggade mig i november. men fan jag är relativt feminin för det! ;) bra inlägg förresten!

2010-03-18 @ 15:11:13
URL: http://mestmalin.blogg.se/
Postat av: malin

sv; gaaaaah, tack! =D

2010-03-18 @ 18:18:29
URL: http://mestmalin.blogg.se/

Kommentarer uppskattas men reklam och spam tas bort. Och inget jävla tjat om att vi ska lägga till varandra på Blogglovin, tycker du om min blogg, så lägg till mig. Fiska inte besökare. So lets behave darlings.

Tell me what's on your mind

Vad heter du?
Är du här ofta?

E-postadress: (Endast för mina ögon)

Din blogg:

Kommentar:

Trackback